Το Βαπτιστήριο της Φλωρεντίας

Το Βαπτιστήριο της Φλωρεντίας (Battistero di San Giovanni,Firenze) είναι ναός, τύπου βασιλικής και βρίσκεται ανάμεσα από την πλατεία Duomo και την πλατεία San Giovanni, στη Φλωρεντία της Ιταλίας. Χτίστηκε μεταξύ του 1059 και 1128 και είναι ένα από τα παλαιότερα κτίρια της πόλης.

 

Έχει οκτάγωνο σχήμα, είναι Ρομανικού ρυθμού* με Φλωρεντιανό στύλ και είναι από τα λίγα δείγματα Ρομανικού ρυθμού στην Ιταλία. Σχεδιάστηκε έτσι ώστε να αποτελεί τη γήινη εικόνα μιας υψηλότερης, θεϊκής πραγματικότητας, για αυτό και διακατέχεται από απόλυτες, ευθείες γραμμές. Η οκταγωνική δομή του έχει μια σημαντική συμβολική σημασία: το οκτάγωνο συμβολίζει τις έξι ημέρες της δημιουργίας, την έβδομη της ανάπαυσης και την 8η μέρα, της αναγέννησης μέσα από το μυστήριο της Βάπτισης.

  

Το εξωτερικό του ναού είναι καλυμμένο από λευκό μάρμαρο της Καράρα και πράσινο μάρμαρο του Πράτο σε γεωμετρικά σχέδια, που είναι τυπικά της αρχιτεκτονικής της Φλωρεντίας. Στις τρεις πλευρές υπάρχουν τρεις μεγάλες πόρτες που είναι διάσημες για τις διακοσμήσεις τους.
Οι Νότιες Πόρτες είναι οι παλιότερες, κατασκευασμένες από τον Andrea Pisano γύρω στο 1330. Οι πόρτες αποτελούνται από 28 τετράφυλλα φατνώματα, που απεικονίζουν σκηνές από τη ζωή του Αγίου Ιωάννη. Οι Βόρειες Πόρτες κατασκευάστηκαν από τον Lorenzo Ghiberti (Λορέντζο Γκιμπέρτι) (1403-1424) και αφηγούνται «Ιστορίες της Ζωής και των Παθών του Χριστού» από την Καινή Διαθήκη. Ο Lorenzo Ghiberti ανέλαβε το έργο μετά από διαγωνισμό όπου η πρότασή του κρίθηκε σαν η καλύτερη ανάμεσα από έργα των Filippo Brunelleschi, του Donatello και του Jacopo della Quercia. Ο Ghiberti χρειάστηκε 21 χρόνια για να τελειώσει το δύσκολο έργο.

Στην ανατολική πλευρά, οι πόρτες μπροστά από τον Τρούλο είναι επίσης κατασκευασμένες από τον Ghiberti και απεικονίζουν σκηνές από την Παλαιά Διαθήκη. Πρόκειται για 10 ορθογώνια πάνελ και στο κάθε ένα παρουσιάζονται, περισσότερες από μια, ιστορίες της Παλαιάς Διαθήκης. Εδώ ο Ghiberti εφαρμόζει τις αρχές της προοπτικής για να δώσει βάθος στις συνθέσεις του. Εφαρμόζει επίσης μια νέα τεχνική, εφεύρεση του Donatello, το rilievo schiacciato δηλ ένα πολύ χαμηλό ανάγλυφο. Για να αποδώσει το βάθος στις σκηνές χρησιμοποιεί μικτές τεχνικές με φιγούρες ολόγλυφες που εξέχουν, έως χαράγματα για τις πιο μακρινές.

Ο Michelangelo, μόλις τις είδε, τις ονόμασε “Πόρτες του Παραδείσου” και από τότε έτσι τις γνωρίζουν όλοι.

  

Επάνω από τις Πόρτες ήταν στημένες τρεις διαφορετικές ομάδες αγαλμάτων: επάνω από τις Νότιες Πόρτες απεικόνιζαν τον «Αποκεφαλισμό του Αγίου Ιωάννη» φτιαγμένα από τον Vincenzo Danti. Πάνω από τις Βόρειες Πόρτες υπήρχε η ομάδα των μαρμάρινων αγαλμάτων φτιαγμένα από τον Francesco Rustici, και απεικόνιζαν τον Ιωάννη τον Βαπτιστή να κηρύττει. Πάνω από τις Πόρτες του Παραδείσου ήταν η «Βάφτιση του Χριστού» του Andrea Sansovino.

Το εσωτερικό είναι επενδεδυμένο με σκούρο πράσινο και λευκό μάρμαρο και διακοσμημένο με γεωμετρικά μοτίβα. Το δάπεδο είναι επίσης, διακοσμημένο με πολύπλοκα γεωμετρικά σχέδια από μάρμαρο. Η οροφή θυμίζει το Πάνθεον, είναι διακοσμημένη με ψηφιδωτά του 13ου αιώνα, με χαρακτηριστική τη μορφή του Χριστού στην “ημέρα της Κρίσις”.

Ας το θαυμάσουμε, σε φωτογραφίες 3600
εξωτερικά (κλικ στην εικόνα)

εσωτερικό (κλικ στην εικόνα)

πηγές
Βαπτιστήριο της Φλωρεντίας
wikipedia.it
wikipedia.eng
http://florence.arounder.com

Ρομανικός ρυθμός:Ο ρομανικός ρυθμός γεννήθηκε στη Γαλλία γύρω στο 1000 μ.Χ. και εξαπλώθηκε σε όλη τη Δυτική Ευρώπη.Στην Ιταλία, όπου ο ρυθμός αυτός δεν είχε μεγάλη διάδοση, ρομανικά μνημεία εμφανίζονται κυρίως στις βόρειες επαρχίες, εκτός από τη Βενετία στην οποία εμφανίστηκε άλλη αρχιτεκτονική παράδοση, επηρεασμένη από το Βυζάντιο. Στη Βερόνα χτίστηκε ο Άγιος Ζήνων (εικ. 3), στο Μιλάνο ο Άγιος Αμβρόσιος και στην Πίζα ο καθεδρικός ναός. Γνωστότερος ναός που σώζεται μέχρι σήμερα είναι το Βαπτιστήριο της Φλωρεντίας.
περισσότερα για το Ρομανικό ρυθμό
Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
Βιβλίο θρησκευτικών Γ γυμνασίου
και εδώ

Print Friendly, PDF & Email

About Yannis Zogakis

Εικαστικός, Εκπαιδευτικός Τέχνης
Bookmark the permalink.

One Comment

  1. ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΤΖΗΜΑΓΙΩΡΓΗ

    Το βαπτιστήριο δεν ανήκει στον αρχιτεκτονικό τύπο της βασιλικής γιατί είναι οκτάγωνο. Δεν μπορεί να είναι και τα δύο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *