Τον Ji Lee τον έχετε δει όλοι όσοι είστε στο facebook και μάλιστα χωρίς να είναι “φίλος” σας. Είναι στον “τοίχο” σας στο “προφίλ” σας, στη νέα ανανεωμένη εμφάνιση, στο “The “Listen with your friend” κ.ά. Είναι ο Creative Director του facebook, ο υπεύθυνος πίσω από όσα γραφικά βλέπετε.
Γεννήθηκε στη Σεούλ της Κορέας το 1971. Σε ηλικία 10 ετών μετακόμισε στη Βραζιλία και αργότερα βρέθηκε στη Νέα Υόρκη για να σπουδάσει Καλές Τέχνες όπου αποφοίτησε με πτυχίο στην επικοινωνία και γραφιστική.
Μέχρι τώρα έχει συνεργαστεί, σαν γραφίστας, με κολοσσούς όπως είναι η Google και η Saatchi & Saatchi.
Το τελευταίο του βιβλίο έχει τίτλο “Word as Image” (η λέξη σαν εικόνα). Μέσα από τις σελίδες του, ο Lee, μας προκαλεί να δούμε τις λέξεις πέρα από την καθημερινή χρήση τους. Μας παρουσιάζει τη μαγεία που κρύβεται πίσω από το σχήμα των γραμμάτων και τις απεριόριστες εκφραστικές δυνατότητες που έχουν. Το βιβλίο περιέχει 100 περίπου σχέδιά του και μας δίνει συμβουλές πως να δημιουργήσουμε τα δικά μας.
Όταν είμασταν παιδιά, τα γράμματα ήταν για μας ένα διασκεδαστικό παιχνίδι. Παίζαμε με τα γράμματα – τουβλάκια, τα χρωματίζαμε στα βιβλία, τραγουδούσαμε και χορεύαμε μαθαίνοντας ότι το C είναι για το “cookie”*. Γρήγορα όμως τα γράμματα έγιναν λέξεις, προτάσεις και οι προτάσεις έγιναν σκέψεις και σε όλη αυτή τη διαδρομή σταματήσαμε να παίζουμε μαζί τους και να τα θαυμάζουμε , λέει ο συγγραφέας.
Ο Lee χρησιμοποιεί τα γράμματα και τις λέξεις δημιουργώντας εικόνες παρουσιάζοντας την έννοιά τους με ευφυή και πρωτότυπα λογότυπα.
Βασικός κανόνας: να χρησιμοποιούμε μόνο τα στοιχεία των γραμμάτων αλλάζοντας το μέγεθός των γραμμάτων, τη θέση τους στο χώρο, μετατρέποντας τα σε σιλουέτες αντικειμένων κλπ. χωρίς όμως να προσθέτουμε άλλα σχήματα.
Τhe Bubble Project
Μια άλλη, πολύ γνωστή δουλειά του Ji Lee, είναι το “Bubble Project”. Θέλοντας να εναντιωθεί στην πληθώρα διαφημίσεων που κατακλύζουν τους δημόσιους χώρους της Νέας Υόρκης, τύπωσε πάνω από 15.000 αυτοκόλλητα στο σχήμα της “φωνητικής” φούσκας που χρησιμοποιείται στα κόμικ για τα λόγια και ξεκίνησε να τα τοποθετεί στις αφίσες στο δρόμο. Στο λευκό χώρο της φούσκας έγραφε ο ίδιος και προέτρεπε τους περαστικούς να γράψουν και αυτοί το δικό τους μήνυμα και να προσθέσουν τα λόγια που ήθελαν. “Μόλις κάποιος χώρος χαρακτηριστεί δημόσιος κατακλύζεται αμέσως από διαφημίσεις εταιριών που προωθούν τα μηνύματά τους. Εμείς, το κοινό, είμαστε ο στόχος και τα θύματα αυτής της επίθεσης των Μέσων*. Το Bubble Project μετατρέπει αυτούς τους ενοχλητικούς μονολόγους των εταιριών σε ανοιχτό, δημόσιο διάλογο” γράφει ο Lee στο μανιφέστο του project.
Μετά από ένα χρονικό διάστημα, φωτογράφισε τις αφίσες με τα κείμενα που έγραψαν οι περαστικοί και τα εξέθεσε στην ιστοσελίδα του project. Έτσι, το project, έγινε γνωστό σε όλο τον κόσμο και είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στην Ιταλία και στην Αργεντινή.
Τον Ιούνιο του 2006, ο Ji Lee, κυκλοφορεί το βιβλίο TALK BACK: THE BUBBLE PROJECT όπου εξηγεί την όλη ιδέα και τα κίνητρά της και παρουσιάζει τα αποτελέσματα μαζί με τις καλύτερες φωτογραφίες από τα τέσσερα πρώτα χρόνια του project.
Βέβαια, το να γράφεις σε αφίσες κλπ, στα πλαίσια ή όχι του project, θεωρείται βανδαλισμός, είναι παράνομο και διώκεται από το νόμο όπως τονίζει και ο ίδιος στη σελίδα του.
πηγές:
wordasimage
Ji Lee – pleaseenjoy
Ji Lee
flickr bubble project
the bubble project
The Bubble Project wikipedia
wordasimage on facebook
———————————————————
* εκπαιδευτικά τραγούδια για παιδιά προσχολικής ηλικίας όπως πχ αυτά από Ζουζούνια, Mazoo and the Zoo κλπ
* Μέσων: Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας (ΜΜΕ)