Ζωγραφική σε “δύο διαστάσεις και 1/2” ή αλλιώς “eggcubism” * αποκαλεί την Τέχνη του ο Ολλανδός ζωγράφος Enno de Kroon.
Ίσως, έστω αμυδρά, οι μεγαλύτεροι να θυμούνται εκείνες τις ανέμελες μέρες της παιδικής τους ηλικίας που κατάφερναν να μετατρέψουν μια αυγοθήκη σε μουσαμά ζωγραφικής ή και γλυπτό. Ο Enno στηρίχθηκε σ’ αυτές τις αναμνήσεις και χρησιμοποιώντας τις απλές χάρτινες αυγοθήκες σαν μουσαμά, κατάφερε να τις μετατρέψει σε έργα με πρωτότυπη προοπτική και εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Κάθε έργο είναι μοναδικό και ο καλλιτέχνης εκμεταλλεύεται στο έπακρό το σχήμα και την επιφάνεια της χάρτινης αυγοθήκης για να αποδώσει μια αποσπασματική αλλά και πολυμορφική εικόνα. Ένα μείγμα άμεσης και έμμεσης οπτικής και προοπτικής, λέει ο Enno de Kroon και παραλληλίζει τα πορτρέτα του στις αυγοθήκες με το διπλό πρόσωπο του μυθικού Ιανού, που κοιτάζει στο παρελθόν αλλά και στο παρόν ταυτόχρονα.
Πάντα τα πορτρέτα ήταν το αγαπημένο θέμα του de Kroon αλλά τώρα εκμεταλλεύεται με έντονα ιδιαίτερο τρόπο τις εσοχές και προεξοχές της επιφάνειας της αυγοθήκης ώστε να αναγκάσει το θεατή να αλλάξει την οπτική του.
Σε κάθε “γιατί;” του κοινού ο Enno de Kroon απαντά: “Πάντα μου άρεσε να παίζω με τις προοπτικές αναμορφώσεις και να αναγκάζω το θεατή να συνειδητοποιήσει τον τρόπο παρατήρησης. Οι χάρτινες αυγοθήκες βρίσκονταν από καιρό στο εργαστήριό μου και περίμεναν να τις ζωγραφίσω αλλά χρειαζόταν αρκετό κουράγιο από μέρους μου για να ασχοληθώ μαζί τους. Φυσικά, χρειάστηκε και αρκετός χρόνος και πειραματισμοί μέχρι να καταλήξω σε ένα αποτέλεσμα που θα με ικανοποιούσε.
Η ιδιαιτερότητα της επιφάνειας της χάρτινης αυγοθήκης της δίνει το πλεονέκτημα να δείχνει διαφορετικά ανάλογα από την οπτική γωνία του θεατή. Έτσι, κανένα έργο δεν δείχνει το ίδιο και προκαλεί τον θεατή να το ανακαλύψει και να το εξερευνήσει από όλες τις οπτικές γωνίες που έχει στη διάθεσή του.
Τα εμπόδια που συναντά ο καλλιτέχνης στη φάση της δημιουργίας τον αναγκάζουν να προσεγγίσει με ιδιαίτερο τρόπο το υλικό και το θέμα του αλλά και να οδηγήσει με τη σειρά του το θεατή να προσεγγίσει με ιδιαίτερο τρόπο την Τέχνη, λέει ο Enno de Kroon.
Η τέχνη του μας παραπέμπει στον κυβισμό του Πικάσο και του Μπράκ όπου ένα θέμα παρουσιαζόταν από πολλές οπτικές γωνίες. Αντίθετα όμως με τα κυβιστικά έργα που μας παρουσιάζουν μόνο μια λύση του προβλήματος ο de Kroon προσπαθεί να εντάξει το θεατή στο έργο, να του δώσει ενεργό ρόλο και να διατηρήσει την προσοχή του για μεγάλο διάστημα.
Nymphe, 2006, κολάζ (συλογή Peter Klaus Foundation, Germany)
Ίσως να φαίνεται ότι ο καλλιτέχνης αφήνει όλο το βάρος στο θεατή και τον καθιστά υπερβολικά υπεύθυνο αλλά δεν είναι έτσι, σύμφωνα με τα λεγόμενα του de Kroon. “Η θεωρία της Gestalt δηλώνει ότι η οπτική αντίληψη του ανθρώπου αναζητά την πληρότητα. Τα “eggcubist” έργα μου προκαλούν στο θεατή τη συνειδητή και δυναμική συμπλήρωσή τους.”
Ο Enno de Kroon ζεί στο Rotterdam της Ολλανδίας. Σπούδασε σχέδιο, ζωγραφική, design και γλυπτική στο Πανεπιστήμιο του Rotterdam από το 1981 ως το 1986.
Οι φωτογραφίες δημοσιεύονται με την άδεια του Enno de Kroon. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό που ευγενικά μας προμήθευσε ο ίδιος. Τον ευχαριστούμε ιδιαίτερα για την παραχώρηση του υλικού και τη βοήθειά του.
* eggcubism = όρος του καλλιτέχνη = κυβισμός σε αυγοθήκη, αυγοκυβισμός
Πηγές, περισσότερα:
Enno de Kroon
Enno de Kroon – flickr.com
www.flickr.com/photos/ennodekroon
Enno de Kroon on facebook (page)
1800recycling.com
κυβισμός
cubism
Ιανός